Sunday 27 December 2015

SAMBUTAN MAULIDUL RASUL DAN PERASMIAN SURAU AL FALAH TAMAN KERIS

Program Sambutan Maulidul Rasul & Perasmian Surau Al-Falah Taman Keris, Batu 6 Lekir telah diadakan pada 24 Disember 2015 pukul 8.00 pagi yang dirasmikan oleh YB Dato' Rashidi Bin Ibrahim ( ADUN Pasir Panjang)

Program dimulakan dengan perarakan Maulidur Rasul. Penduduk Taman Keris bersama kanak2 TABUKA KEMAS berkumpul di hadapan deretan kedai di hadapan Taman Keris dam berarak ke Surau Al- Falah.

Ceramah Maulidur Rasul disampaikan oleh Ustaz Khairul Bin Abdul Karim dari SK Seri Pangkor.

Turut hadir wakil dari KEMAS Parlimen Lumut Pn Rohani bt Alias Penyelia Pembangunan Desa dan Perhubungan, Pn Sabariah Nadzri Guru Tabika KEMAS Taman Keris dan Pn Habsah Abdullah Guru Tabika KEMAS Taman Cempaka.

Sejarah Surau Al- Falah
- Mula ditubuhkan pada tahun 1991 dengan mengambil alih surau kayu di sebuah kampung di Batu 3, Segari,Perak. Proses memindahkam kayu-kayu tersebut dilakukan pada bulan Ramadhan dengan bantuan pengangkutan daripada Syarikat Dockyard. Surau Al-Falah dibangunkan oleh penduduk setempat.

Setelah siap sepenuhnya, selain menjadi tempat mendirikan solat, di bahagian bawah surau dijadikan Tabika KEMAS dan Kelas Fardhu Ain dalam tempoh lebih dari 21 tahun sehinggalah permohonan untuk mendapatkan sebuah surau yang baru diluluskan oleh Menteri Besar Perak. Surau baru Yang telah siap di bina ini dinamakan Surau Al-Falah.

No comments:

Post a Comment